همانطور که از اسم این موتور چهارچرخ مشخص هست این وسیله مخصوص سواری در پیست و محیط های ورزشی طراحی شده.
شرکت های معروفی همچون یاماها ، هوندا ، کاوازاکی ، سوزوکی و … در حجم های مختلف از ۵۰ سی سی تا ۷۰۰ سی سی این موتورها رو طراحی و تولید می کنند که برای سنین مختلف و مسابقات مختلف ساخته شده اند و عملا موتورهای ۲۵۰ سی سی به بالا رو به عنوان موتورهای مخصوص رانندگی در پیست و مسابقات می شناسیم.
اگر علاقه مند به گاز دادن و دور زدن های ناگهانی و پرش با موتور چهارچرخ هستید ، مسلما این سبک از موتور چهارچرخ مورد علاقه شما خواهد بود.
طراحی ایرودینامیک این نوع موتور چهارچرخ در ظاهر موتور به وضوح دیده می شود.
نکات مهمی در طراحی و ساخت موتورهای چهارچرخ ورزشی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می توان به وزن سبک و سیستم تعلیق کارآمد اشاره کرد.
وزن سبک موتور چهارچرخ بعلاوه یک سیستم تعلیق خوب باعث می شود که راننده در شتاب گیری ، پرش ها ، هندلینگ در زمان دور زدن در پیچ های تند و موارد مشابه ، توانایی بیشتری داشته باشد و این امر یکی از مهمترین نکات در مسابقات سرعت است .
موتور های چهارچرخ ورزشی در اکثر اوقات از جعبه دنده دستی، جهت کنترل بیشتر راننده بر روی سرعت و شتاب بهره می برند.
سیستم انتقال قدرت به چرخها در موتورهای چهارچرخ ورزشی بصورت زنجیر و خورشیدی است .
در مسابقات رالی معروف دنیا مانند رالی داکار، با تغییر در موتورهای چهارچرخ ورزشی آنها را تبدیل به موتورهای رالی می کنند.