خانه / آموزشی / انتخاب موتور چهارچرخ (ATV) برای کودکان و نوجوانان

انتخاب موتور چهارچرخ (ATV) برای کودکان و نوجوانان

موتور سواری کودکان

معمولا کودکان و نوجوانان در سنین کم به سواری کردن با موتور چهارچرخ علاقه مند می شوند و این امر باعث شده تا نیاز بیشتری برای آگاهی پیدا کردن در مورد این وسیله نقلیه در سنین کم، داشته باشیم.

یکی دیگه از دلایلی که در این مورد بسیار با اهمیت هست اینه که ممکنه یک موتور چهارچرخ بزرگسال رو یک سوارکار کم سن هم بتونه به حرکت در بیاره و شاید اطرافیان هم از این اتفاقا بسیار خوشحال بشن! ولی این نکته رو باید در نظر بگیرید که عدم توجه به سن مناسب سوارکار به دلیل کم بودن توانایی او در کنترل وسیله ی نقلیه در موارد غیر قابل پیش بینی، متاسفانه برای سوارکار کم سن و سال آسیب های جسمی و روحی بسیار فراوانی رو خواهد داشت که گاها غیرقابل جبران هم هستند !

توجه داشته باشید که سوارشدن کودکان و نوجوانان بر موتورهای چهارچرخ بزرگسالان دقیقا مشابه سواری کردن آنها با خودروی شماست! آیا شما هرگز اجازه ی اینکار را به فرزندان خود می دهید …؟

پس به دقت در این بررسی با ما همراه باشید تا بتونید تفریح هیجان انگیز و ایمنی رو برای فرزندان خودتون رقم بزنید.

بطور کلی به موتور چهارچرخی، موتور چهارچرخ کودکان گفته می شود که ابتدا بر اساس سایز و الگوی بدنی نونهالان طراحی شده باشد و سپس اولویت این وسیله نقلیه، در ایمنی سوارکار باشد. لذا هرگز به کودکان و نوجوانان خود اجازه ندهید که موتور چهار چرخ بزرگسالان را به تنهایی سوار شوند.

اما سوال اول اینکه چرا باید برای کودکان خود موتور چهارچرخ بخریم ؟ یا بهتر اینکه سواری با موتور چهارچرخ چه فوایدی برای فرزندان ما دارد؟

۱- در دنیایی که مانیتورها در جای جای زندگی، چشم های ما و فرزندان مارو به خودشون خیره کردند، پیدا کردن بهانه ای برای بیرون رفتن و تفریح در بیرون از خانه پیشنهاد بسیار خوبی است.

۲- از آنجایی که سواری با موتور چهارچرخ در مراحل ابتدایی بسیار آسان و کم خطر است، این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت ذهنی فرزندان می شود.

۳- آشنایی با نحوه ی عملکرد موتور چهارچرخ ذره ذره ذهن خلاق و کنجکاو کودکان را با اصول مکانیک و حرکت آشنا می کند. همچنین با کنترل حرکت موتور و انتقال وزن در هنگام حرکت بصورت ضمنی کودک ما با بسیاری از قواعد فیزیک حرکت آشنا می شود.

۴- در فرهنگ ما موتور سواری با دوستان بسیار رایج است و این امر باعث عدم توجه فرد به خانواده می گردد. فراگیری اعضای خانواده از جمله کودکان باعث می شود که در کنار هم ساعات خوشی را به تفریح مشترک بپردازیم.

آیا برای کودکان خود موتور چهارچرخ های برقی را انتخاب کنید یا موتورهای بنزینی ؟

موتور چهارچرخ های برقی برای یادگیری کودکان زیر ۶ سال بسیار مناسب هستند. صدای بسیار کم، عدم وجود قطعات گرم و متحرک زیاد، ایمنی بسیار بالا و سرعت خیلی کم باعث می شود تا نوآموز به راحتی و در ایمنی کامل بتواند مراحل یادگیری اولیه را طی کند.

اما بطور کلی نمی توان موتور چهارچرخ های برقی مرسوم در بازار را موتور چهارچرخ نامید و بیشتر میتوان به آنها به شکل یک اسباب بازی نگاه کرد.

در صورتیکه فرزند شما کمتر از ۶ سال سن دارد و یا اینکه کمی محافظه کار است از موتورهای برقی و در صورتی که شجاعت لازم برای رانندگی با ATV را دارد از شش سالگی می توانند با موتورهای چهارچرخ بنزینی تمرین خود را شروع کنند که بهترین موتورها برای این بازه ی سنی موتورهای چهارچرخ ۵۰ سی سی می باشد.

در مقاله ای مفصلا به بررسی موتورهای چهارچرخ ۵۰ سی سی موجود در بازار ایران خواهیم پرداخت.

چگونه موتور چهارچرخ مناسب برای فرزند خود انتخاب کنیم ؟

وقتی که صحبت از انتخاب موتور چهارچرخ برای کودکان و نوجوانان است، نکته ی اول انتخاب سایز مناسب است.توجه به این امر باعث می شود که فرزند شما و دیگر سوارکارهای اطراف او در امنیت کامل باشند.

همیشه توجه داشته باشید که کودکان زیر ۶ سال اجازه سواری با موتورهای چهارچرخ بنزینی را ندارند. همیشه به برچسب های اخطار روی موتور توجه کنید.

نکاتی که باید در انتخاب موتور چهارچرخ برای فرزندانتان مد نظر داشته باشید :

نسبت وزن : یکی از نکات مهم در سواری با موتور چهارچرخ، توانایی انتقال وزن بدن در کنترل حرکت موتور می باشد. وزن موتور چهارچرخ نباید بیش از ۳ تا ۴ برابر وزن سوارکار باشد. این امر باعث می شود که در شیب ها و در هنگام دور زدن سوارکار توانایی کنترل نیروی گریز از مرکز وارده با موتور را نداشته باشد و موتور از مسیر مورد نظر او خارج شود .

دسترسی به ترمز : هنگامیکه انگشتان دست سوارکار مطابق تصویر بصورت کامل باز است باید بند اول انگشت اشاره کودک از اهرم ترمز جلوتر باشد. در غیر اینصورت کودک شما توانایی ترمز گرفتن را نخواهد داشت و به لحاظ ایمنی بسیار پر ریسک خواهد بود.

طول پا : هنگامی که سوارکار بر روی زین موتور چهار چرخ می نشیند باید کف پاهای او بصورت کامل بر روی جاپایی موتور قرار گرفته و زانوها بصورت خمیده و در حالت آزاد باشند. همچنین در حالت ایستاده بر روی رکاب، باید فاصله زین تا میانه ی پای کودک حداقل ۷ سانتی متر باشد.

دسترسی به فرمان موتور : در حالتیکه سوارکار بر روی موتور با کمری راست نشسته است باید بتواند دست خود را بدون خم شدن به سمت جلو، به راحتی به فرمان موتور برساند. دستها نباید کاملا کشیده باشد و باید خمیدگی در ناحیه آرنج مطابق شکل زیر وجود داشته باشید تا سوارکار بتواند به راحتی فرمان را بدون حرکت بدن به طرفین بگرداند.

توانایی دور زدن : سوارکار باید بتواند فرمان را به طور کامل به سمت چپ و راست بچرخاند و در این حالت کماکان به ترمز ها دسترسی داشته باشد.

اگر تمام نکات بالا قابل اجرا بود، این بدین معناست که موتور چهارچرخ مورد نظر برای سوارکار شما مناسب است و در غیر اینصورت باید سایز مناسب تری انتخاب کنید. در انتخاب موتور چهارچرخ به نکات بالا توجه ویژه ای داشته باشید زیرا عدم توانایی در کنترل موتور مخاطرات زیادی را برای سوارکار کم سن شما در پیش خواهد داشت.

سعی کنید برای شروع حتما از موتورهای بدون دنده آغاز کنید. این امر باعث می شود که سوارکار تمام حواس خود را بر روی کنترل گاز و ترمزها متمرکز کرده و یادگیری سریعتری داشته باشد. در گام بعد می توان از موتورهای چهارچرخ با کلاچ اتوماتیک استفاده نمود تا رایدر با اصول تعویض دنده آشنا شود.

بصورت استاندارد برای سنین ۶ تا ۱۱ سال موتورهایی با حجم موتور زیر ۷۰ سی سی تایید شده می باشد. شاید سوالی ذهن شمارو مشغول کند که پس چرا موتورهایی با حجم ۱۱۰ سی سی برای کودکان ساخته شده؟ این نکته با توجه به اندام مختلف کودکان و سطح رشد آنها شکل گرفته ولی ما به عنوان والدین باید همیشه امنیت کودکان را در اولویت قرار بدهیم.

همیشه به خاطر داشته باشید درصورتیکه موتور چهارچرخی که برای فرزند خود تهیه کرده اید سرعتی بیش از حد توان کنترل اون دارد، پیچ تنظیم حداکثر سرعت را تا زمانیکه توانایی او بیشتر شود، محدود کنید .

امکانات جانبی که برای والدین کاربردی خواهد بود :

۱- پیچ تنظیم سرعت موتور

۲- کلید امنیتی جهت خاموش شدن اتوماتیک موتور در صورت افتادن کودک

۳- موتور دارای سوییچ برای اینکه بدون اجازه والدین موتور سواری انجام نشود !!!

۴- چراغ های جلو و عقب برای ایجاد دید بیشتر دیگران نسبت به موتور کودکان و نوجوانان

۵- کیفیت مناسب در فنرها و ترمزها

از چه شرکتی موتور چهارچرخ خود را انتخاب کنیم ؟

در بازار کشور ما مدل های بسیار زیادی از شرکت های سازنده چینیِ موتور چهارچرخ وجود دارند که بطور کلی از استاندارد خاصی پیروی نکرده و در سایزها و رنگ ها و کیفیت های مختلفی وجود دارند. انتخاب اینگونه مدل ها در بین مردم بخاطر ارزان بودنِ آنها بسیار رایج است. این موتورها معمولا دارای عمر طولانی نیستند و صرفا برای تفریح و استفاده چند ساله ساخته شده و شاید برای فرزندان بعدی شما کارایی نداشته باشند.

از نام های تجاری معتبر می توان به موتورهای شرکت پولاریس Polaris ، یاماها Yamaha و سوزوکی Suzuki در ایران اشاره کرد .

برای نوجوانان ۱۲ سال به بالا موتورهایی با حجم ۹۰ سی سی بسیار مناسب هستند چون هم سرعت خوبی را ارائه کرده و هم امنیت خوبی برای نوجوانان دارند.

و سر انجام کلام پایانی …

در هیچ شرایطی کودک یا نوجوان خود را بدون تجهیزات ایمنی بر موتور چهارچرخ سوار نکنید …!!! همانطور که مشاهده می کنید در تمامی تصاویر بالا خردسالان با لوازم ایمنی کامل بر موتور سوار هستند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.