خانه / آموزشی / آموزش سواری / پیش به سوی چهارچرخ سواری …

پیش به سوی چهارچرخ سواری …

هر سوارکاری یه روزی مبتدی بوده و همه ی ما باید برای اینکه راننده خوبی بشیم ، اصول اولیه رانندگی و موارد مورد نیاز رو به خوبی یاد بگیریم.

برای اکثر افراد اولین روز رانندگی هم خیلی جذاب و سرگرم کننده است و هم ممکنه پر از چالش باشه . اما در آخر این روز شما حس بسیار خوبی خواهید داشت و خوشحال خواهید بود از اینکه به این ورزش جذاب علاقه مند شده اید .

ولی باید توجه داشت روزهای اولیه آموزش بسیار ریسک خطر بالایی هم داره و باید تمام موارد ایمنی از همان ابتدا رعایت بشه .

بهترین روش برای سوارکارهای جدید ، گذراندن دوره ی ASI هست که متاسفانه بخاطر عدم وجودش توی ایران ، سعی می کنیم در این نوشته و نوشته های آتی به توضیح کامل دفترچه این موسسه بپردازیم و روشهای اصولی سواری چهارچرخ رو به شما آموزش بدیدم.

البته در خلال این نوشته ها از مطالب مراجع معتبر و تجربه های شخصی هم استفاده خواهد شد .

برای یک سواری خوب و لذت بخش باید اول اطلاعاتتون رو در مورد موتور چهارچرخ خودتون بالا ببرید و محل مناسبی برای تمرین انتخاب کنید .( به زودی پیست های مورد تایید جهت یادگیری سواری موتور چهارچرخ ، در همین بخش لینک خواهد شد )

همیشه به خاطر داشته باشید که موتور چهارچرخ برای رانندگی خارج از جاده طراحی شده و هرگز در جاده های آسفالته و سنگ فرش رانندگی نکنید . در این حالت ممکن است بخاطر عدم دید کافی دیگر رانندگان وسایل نقلیه نسبت به شما ، دچار حادثه شوید .

سواری موتور چهارچرخ بطور کلی با تمام وسایل نقلیه دیگر متفاوته . به نکات زیر در این مورد توجه کنید :

  • هندلینگ یا کنترل فرمان در  موتورهای مختلف بسته به تجهیزات و نوع طراحی متفاوت است .
  • اکثر موتورهای چهارچرخ ترمز جلو و عقب مجزا دارند اما در برخی نمونه ها این دو ترمز با هم مرتبط می باشد لذا پیش از رانندگی از روشهای صحیح توقف با موتور خود مطلع شوید.
  • موتورهای چهارچرخ با انواع سیستم استارت در بازار موجود است.
  • موتورهای چهارچرخ هوا خنک و روغن خنک در بازار موجود است .
  • بعضی موتورهای چهارچرخ دارای دنده دستی ، بعضی پایی ، بعضی با کلاچ اتوماتیک و برخی با سیستم تعویض دنده کاملا اتوماتیک طراحی شده اند.
  • بعضی از موتورهای چهارچرخ دارای حالت دنده عقب می باشند.
  • برخی از موتورهای چهارچرخ دو چرخ متحرک و بعضی چهارچرخ متحرک می باشند.
  • بعضی از موتورهای چهارچرخ از سیستم انتقال قدرت زنجیر و خورشیدی بهره می برند و بعضی از سیستم انتقال تسمه و سیستم گاردانی .
  • اکثر موتورهای چهارچرخ دارای اهرم گاز هستند که با انگشت شصت دست راست کنترل می شود و در موارد نادری به صورت موتورسیلکت و چرخشی می باشد .
  • اکثر موتورهای چهارچرخ مخصوص سواری یک نفر است و در برخی مدلهای راننده و یک همراه می توانند سوار بر موتور شوند.

 

پیش از سوار شدن به موتور چهارچرخ به برچسب رده سنی موجود بر روی بدنه موتور توجه فرمایید.

برچسب محدودیت سنی موتور چهارچرخ

مهم ترین کار بعد از این مرحله مطالعه کامل دفترچه کاربر موتور چهارچرخ می باشد . بر روی موتور چهارچرخ بنشینید ، دفترچه را با دقت مطالعه کرده و جایگاه هر یک از تجهیزات کنترلی موتور را خوب به خاطر بسپارید.

با ما همراه باشید …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.