خانه / آموزشی / آموزش اصول اولیه / اول ایمنی ، بعد سواری …

اول ایمنی ، بعد سواری …

بطور کلی سواری با موتور چهارچرخ باید با لوازم ایمنی انجام شود . حالا اینکه چه چیز و چگونه پوشیده شود باعث می شود که شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید و همچنین در هنگام بروز حادثه از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

هرگز بدون تجهیزات ایمنی سوار بر موتور چهارچرخ نشوید !!!

اصل اولیه ، مثل حرفه ای ها لباس بپوشید …

تجهیزات ایمنی

کلاه کاسکت (Helmet) : کلاه کاسکت مهم ترین وسیله ی ایمنی هنگام سواری بر موتور چهارچرخ می باشد. این وسیله جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی به ناحیه سر بسیار اهمیت دارد. بر اساس تحقیقات استفاده از کلاه کاسکت استاندارد، باعث ایجاد افت فاحش در محدوده دید موثر سوارکار نمی شود.

کلاه کاسکت به دو طریق از ناحیه سر شما حفاظت می کند . بخش بیرونی در مقابل نفوذ اجسام خارجی و ساییدگی مقاوم است و بخش داخلی باعث از بین رفتن شوک و فشار ضربه می شود. هر دو قسمت داخلی و خارجی با پخش کردن نیروی وارده در قسمت های مختلف کلاه باعث کاهش شدن ضربه به سر می شوند.

در هنگام خرید کلاه کاسکت حتما به استاداردهای دریافت شده توسط کلاه دقت کنید .

و اما اینکه چه کلاهی برای شما مناسب است . با اینکه رنگ و طرح و گرافیک کار ممکنه بر روی تصمیم گیری شما خیلی اثر گذار باشه ولی همیشه اولویت رو به میزان حفاظت و استحکام کلاه بدهید.

کلاه کاسکت تمام صورت

یک کلاه تمام صورت بهترین پوشش رو برای سر شما ایجاد میکنه .امروزه استفاده از طراحی ها و مواد جدید باعث شده این گونه از کلاه ها نیز دارای راحتی مناسبی باشند .

کلاه کاسکت سه ربع

انتخاب بعدی شما می تونه یک کلاه سه ربع باشه .این کلاه برخلاف کلاه قبل قابلیت حفاظت از چانه شمارو نداره ، لذا اگر این نمونه رو انتخاب می کنید باید از مخافظ های چانه و دهان کمک بگیرید.

بهترین کلاه ایمنی کلاهی است که به خوبی سر و صورت شمارا در بر بگیرید و همچنین بند و گیره زیر گلوی آن به خوبی تنظیم شده باشد. بعد از پوشیدن کلاه ، کلاه به هیچ وجه نباید در سر شما امکان گردش یا لقی داشته باشد. همیشه گیره زیر گلو را به خوبی ببندید زیرا در موقع حادثه امکان خارج شدن کلاه از سر شما وجود دارد .

در جدول زیر می توانید سایز استاندارد کلاه کاسکت برای سر خود را مشاهده کنید.

سایز کلاه کاسکت

برخی از کلاه کاسکت های مخصوص آفرود بصورتی طراحی شده اند که هم دارای نقاب آفتاب گیر جلو هستند و هم طلق محافظ از ورود گرد غبار و اشیائ خارجی به صورت و چشم شما جلوگیری می کند . استفاده از این نوع کلاه جهت راحتی در سواری موتور چهارچرخ پیشنهاد می شود.

کلاه کاسکت با طلق جلو

توجه داشته باشید که همیشه در هنگام رانندگی کلاه ایمنی به سر داشته باشید . مواقعی که در حال استراحت و یا توقف هستید و یا با شخص دیگری در مسیر روبرو می شوید بهتر است که کلاه را از سر بردارید چون وجود کلاه بر روی سر شما در مواجهه با افراد دیگر باعث دلهره و رعب و وحشت آنها می گردد .

محافظت از چشم : در صورتیکه از کلاه طلق دار مانند تصویر بالا استفاده نمی کنید ، برای محافظت از چشم های خود نیاز به عینک مناسب موتورسواری دارید .

عینک موتور سواری

نکته مهم اول در انتخاب عینک وضوح در دیدن اجسام و موانع می باشد . این امر امنیت راننده را برای رانندگی بی خطر بالا می برد.

رانندگی بدون عینک مناسب احتمال اصابت انواع اشیائ خارجی در هنگام رانندگی و همینطور آزار رسیدن به چشم در اثر گرد خاک و سرماو گرما را بالا می برد.

شیشه عینک باید همیشه تمیز و بدون خط و خش عمیق باشد.

بند عینک باید به خوبی و محکم بسته شود تا از جای خود تکان نخورد .

رنگ شیشه بهتر است دودی در روزهای آفتابی ، شفاف در شب و زرد رنگ در هنگام هوای گرگ و میش و ابری باشد.

 

دستکش :

دستکش موتورسواری

دستکش های موتورسواری باید دست شما را از گرما و سرما و ضربات احتمالی در هنگام افتادن محافظت کنند.

این دستکش ها باید تلفیقی باشد از راحتی و محافظت .معمولا در ناحیه مفاصل دارای ضربه گیرهای لاستیکی هستند .

استفاده از دستکش های چرمی بعلت لغزنده شدن وقتی که خیس می شوند ، توصیه نمی گردد.

بوت :

بوت موتور سواری

استفاده از چکمه محکم تا بالای قوزک پا ، با پاشنه های کوتاه جهت جلوگیری از لیز خوردن پای شما از روی رکاب موتور چهارچرخ ، حداقل ایمنی در ناحیه پا می باشد.

لباس :

لباس موتورسواری

حداقل لباس مورد نیاز جهت سواری موتور چهارچرخ یک لباس آستین بلند و شلوار جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و خراشیدگی پوست شما می باشد.

در موارد سواری آفرود می توان جهت حفاظت بیشتر از شولدر ، زانوبند ، آرنج بند و موارد ایمنی دیگر نیز استفاده نمود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.