خانه / آموزشی / آموزش اصول اولیه / برای سواری آماده شویم …

برای سواری آماده شویم …

بعد از اینکه تجهیزات ایمنی رو تهیه کردیم ، حالا نوبت یه این می رسه که با موتور چهارچرخ خودمون بیشتر آشنا بشیم و از آمادگی اون برای رانندگی اطمینان حاصل کنیم .

قبل از هرچیز هنگامی که موتور چهارچرخ در اختیار شماست ، دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید و با تمام تجهیزات و کلیدها و کنترل ها آشنا بشید .

مواردی که نیازه به دقت با اونها آشنا بشید عبارتند از :

تجهیزات اولیه موتور چهارچرخ

۱- اهرم ترمز عقب

۲- اهرم ترمز جلو

۳- اهرم گاز ( این اهرم در موتور چهارچرخ با موتورسیکلت کاملا متفاوت بوده و با انگشت شصت سمت راست کنترل می شود )

۴- کلید روشن و خاموش کردن

۵- شیر بنزین

۶- ساسات

۷- کلید خاموش کردن اضطراری

۸- درب باک

۹- کلید استارت یا هندل

۱۰- کلید روشن خاموش کردن چراغ

۱۱- کلید نور بالا و پایین

۱۲- اهرم دنده عقب

۱۳- اهرم یا دسته دنده

۱۴- دکمه یا اهرم قفل دفرانسیل ( در صورت وجود )

پس از آشنایی کامل با تک تک این اجزا از طریق دفترچه راهنمای موتور چهارچرخ حالا نوبت به چک کردن موتور چهارچرخ میرسه . این کار علاوه بر اینکه مشکلات ناشی از خرابی موتور چهارچرخ در مسیر رو کم میکنه بلکه باعث میشه که عمر کارکرد موتور شما هم بیشتر بشه.

اول چرخ ها و لاستیک ها :

چرخ های موتور چهارچرخ

همیشه باد لاستیکها رو به اندازه ی توصیه شده در دفترچه تنظیم کنید . حتما بررسی کنید که چرخ های سمت راست و چپ فشاری معادل داشته باشند.اگر این فشار متعادل نباشد موتور چهارچرخ در هنگام حرکت به یک سو کشیده می شود. اگر باد لاستیک ها بیش از اندازه کم باشد ، در اثر عبور از موانع امکان آسیب رسیدن به رینگ لاستیک وجود دارد. با زیاد لاستیک ها به خود لاستیک آسیب می رساند. توجه داشته باشید که عدم بالانس مناسب باد لاستیک باعث کاهش کنترل شما بر روی فرمان می شود . برای اندازه گیری دقیق باد لاستیک ها از فشارسنجی در بازه اندازه گیری ۲ تا ۶ PSI  استفاده کنید. فشار سنج های خودرویی که برای فشار بالا ساخته شده اند در این بازه دقیق نیستند.

به لاستیک های خود دقت کنید که خراشیدگی و یا سوراخی که باعث نشت باد باشد، بر روی آن وجود نداشته باشد.

برای جلوگیری از خطرات احتمالی پیچ های چرخ و محورها را چک کنید که محکم بسته شده باشد . به عقب و جلوی موتور چهارچرخ از بالا با وزن خود فشار وارد کنید و توجه کنید که اتصالات چرخ دارای لقی و آزادی بیش از اندازه در حرکت نباشند.

کنترل ها :

گاز : از حرکت نرم و بدون مشکل اهرم گاز اطمینان حاصل کنید. با انگشت شصت خود به آرامی آنرا حرکت دهید و رها کنید تا خود به جای اولیه باز گردد.

فرمان را کاملا به سمت چپ خم کرده و دوباره تست کنید. همین کار را در حالت فرمان کاملا به سمت راست مجدا تکرار کنید.

سیم گاز را چک کنید و درصورتیکه گل و لای روی آن است آنرا کاملا تمیز کنید. پیچ محدودیت گاز را برای راننده مورد نظر تنظیم کنید .

ترمزها : ترمزها بخش مهمی از کنترل موتور چهارچرخ شما را به عهده دارند . اهرم ها و سیم ها را به دقت بررسی کنید و محل اهرم ها را بر اساس راحتی و در دسترس بودن تنظیم کنید .

اهرم دنده  : اهرم دنده را بررسی کنید. این اهرم نباید زیاد بالا یا پایین باشد و باید به خوبی به گیربکس موتور متصل باشد.

چراغ ها و کلید ها :

کلید روشن و خاموش : از صحت عملکرد این کلید اطمینان حاصل کنید و چند بار در پروسه گرم کردن موتور آنرا آزمایش کنید .

کلید خاموش کردن اضطراری : از اینکه این کلید به درستی موتور را خاموش می کند مطمعن شوید.

چراغ ها : در صورت وجود چراغ ، همه ی آنها را مورد بررسی قرار دهید.

روغن و بنزین :

گیج روغن را قبل از روشن کردن موتور بررسی کنید.

همیشه برای مسافت های طولانی با باک پر حرکت کنید.

قبل از حرکت از عدم نشتی روغن و یا بنزین اطمینان حاصل کنید .

سیستم انتقال نیرو :

زنجیر موتور را بررسی کنید . زنجیر باید بدون زدگی و چرب باشد.

در صورتی که سیستم انتقال موتور شما بوسیله ی میله گاردان می باشد از عدم نشت روغن در قسمتهای ذکر شده در دفترچه اطمینان حاصل کنید.

 

خب بعد از تمام شدن چک لیست اولیه موتور چهارچرخ لازم هست که یه کیف ابزار به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری بتونید مشکلات پیش آمده رو حل کنید. در مورد این جعبه ابزار و ضروریات سفر حتما در نوشته مجزایی توضیح خواهیم داد.

درباره ی M.M.-T

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.